• عوامل موثر در كيفيت مرغ گوشتي
  • اهميت در تنظيم بازار:
  • استرس گرمايي مرز اقتصادي صنعت مرغداري
  • ) وضع فيزيكي دان :
  • ) وضع فيزيكي دان :

دانستني هاي مرغداري

۴ بازديد

- استفده از ضد عفوني‌هاي مناسب در محل ورود مزرعه و ورودي‌هاي سالن . اين ضد عفوني‌ها بايستي طبق برنامه مشخص هر از يك‌سري گاهي بده بستان شوند تا روش بر مقاومت‌هاي ميكربي احتمالي بسته شود . 
- كساني كه به هر علتي ميخواهند وارد سالن‌ها شوند بايستي لباس و كفش مخصوص داخل محوطه را بپوشند و در صورت امكان دوش هم بگيرند . 
- براي در اختيار گرفتن كامل بر تعويض خرقه و كفش، كارايي نماييد رنگ لباس‌ها و كفش‌ها در قسمت‌هاي متعدد مرغداري (از قبيل سالن‌ها- محوطه و ورودي‌ها) از يكديگر متمايز باشد تا امكان خطا و اشتباه به دست كم رسد . 

خريد اينترنتي مرغ
- از مراقبت طيور مستقر در محوطه و دور و اطراف مرغداري جداً خودداري فرماييد . اين طيور چون واكسن‌هاي حتمي را دريافت نكرده‌اند خطر مهمي در انتقال بيماري‌ها - به خصوص گونه هاي ويروسي و خطرناك مثل نيوكاسل و آنفلوانزا - به شمار مي روند . به علاوه چون سن اين طيور بالاتر از گله مي باشد ، مدام مي‌توانند ناقل عامل بيماري باشند، بدون آن كه خويش بدان مبتلا شوند . به عبارت ديگر اين جور طيور معمولاً به عامل سازگاري تدريجي با محيط، مي‌توانند حمل كننده و ناقل عوامل بيماري‌هاي مختلفي باشند كه خويش از رمز گذرانده‌اند يا اين كه با آن تطبيق يافته‌اند . 
- طعمه گذاري براي جانوران موذي و بخصوص موش كه نقش به سزا در انتقال بيماري هايي چون سالمونلا دارد، بايستي حتماً مد نظر قرار گيرد . استعمال از چسب‌هاي اختصاصي به دام انداختن موش در محل رفت وآمد آن‌ها معمولاً با برد همپا مي باشد . 
مهيا سازي سالن‌‌ها: - همگي امكانات تالار (دانخوري ها و آبخوري ها و لوله ها) از تالار بيرون گردند . 
- كودهاي عصر پيشين كاملاً تخليه شود . 
- با استعمال از حشره كش‌هاي مناسب، اقدام به از ميان بردن حشرات و بندپايان متعدد (مگس- سوسك و . . .) گردد . 
- سالن با آب فشار كار كشته و حتي الامكان گرم كه دربردارنده مواد شوينده (نه ضد عفوني كننده) باشد كاملاً شسته شود . توضيح آن كه مواد شوينده يا اين كه اصطلاحاً دترجنت detergentضدعفوني كننده نيستند البته لكه‌بر و تميز كننده ميباشد مانند گونه هاي پودر خرقه شويي اما ضدعفوني كننده‌ها هر يكسري به نيكي شوينده‌ها لكه‌ها را پاك نمي كنند البته ميكرب‌كش ميباشند . به هر اكنون تالار نخستين بايستي با مواد شوينده شستشو شود تا بعد از آن نوبت ضد عفوني رسد . نكته حياتي ديگر آن كه شستشوي تالار مي بايست از سقف به كف باشد تا در انتها كار پساب هاي آلود‌ه از كل تالار تخليه گردند . لكه‌هاي مقاوم را با برس زدن برطرف كنيد . نوبت به ضدعفوني شيميايي تالار ميرسد . اسپري كردن "فرمالين" 40% (به نسبت 1 ليتر فرمالين به 9 ليتر آب) يا شستشو با "بنز الكو نيوم" به نسبت 1 به صد و يا ساير موادي كه راهبرد نحوة مصرفشان در پيوست شماره 1 آمده است، فعاليت ضد عفوني شيميايي سالن را بي نقص مي‌كند، عملكرد شود در هر فصل جوجه ريزي دسته ضد عفوني عوض شود تا مقاومت ميكربي توليد نشود . 
- دانخوري ها و آب خوري‌ها و شلنگ هاي آنان را ابتدا در حوضچه هاي آب دربردارنده مواد شوينده غوطه‌ور سازيد و پس از شستشو و برس زدن، به مدت 2 ساعت نيز در حوضچه هاي حاوي مواد ضد عفوني كننده غوطه‌ور سازيد و پس از آن با آب معمولي شستشو دهيد تا خشك و فراهم به كارگيري گردند . 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.